Rett på sak for nye studenter

PR, kommunikasjon og media i Volda, hva er det jeg har begitt meg utpå? Det var en av tankene som fløy gjennom hodet mitt da jeg troppet opp på første skoledag på Høgskulen i Volda. Jeg hadde selvfølgelig sjekket emnelistene grundig, men det var fortsatt mye som var uklart. Man har hørt om PR, kommunikasjon og media, men hva går det egentlig ut på? Nå er det gått to måneder siden studiestart og ord som PR, informasjon, kommunikasjon har blitt en stor del av hverdagen vår. Det har vært en prosess som startet allerede første uken. Første fredagen etter studiestart ble vi tatt med på vårt første bedriftsbesøk, til Aasen-tunet. Dette er et informasjonssenter for Ivar Aasens liv og virke, i tillegg til den nynorske skriftkulturen. Der holdt en kommunikasjonsmedarbeider et foredrag om hvordan Aasen-tunet jobber med kommunikasjon og profilering. De har blant annet en egen nettside for barn, og en figur de kaller Tunkatten, som skal appellere til nettopp denne målgruppen.

Fotografi av 1. klasse PR på ekskursjon.

Uken etter skulle vi ha framføringsteknikk med Steinar Høydal, som i mange år har jobbet i TV2. Da vi kom inn i rommet, la vi merke til at noe var annerledes. Der sto et filmkamera som var koblet opp til storskjermen foran i klasserommet. Litt nysgjerrige satte vi oss rolig ned og lurte på hva som skulle skje. Vi hadde så vidt rukket å finne plassene våre før Høydal tok kameraet opp i ansiktet til en av studentene og spurte i ekte journalist-stil: «Mattilsynet har oppdaget salmonellabakterien i flere partier av kjøttdeig. Kommunikasjonssjef for Gilde, hva kan du si om denne saken?». Studenten som ble spurt kikket forfjamset opp på storskjermen og så sitt eget forfjamsede ansikt titte tilbake. Men så skjerpet han seg, snudde seg mot kameraet og svarte, som kommunikasjonssjef for Gilde, at de  skulle trekke tilbake partiene det gjaldt og undersøke saken nærmere. Flere studenter ble også kastet ut i det, blant annet som kommunikasjonssjef i SAS, som skulle si opp mange ansatte. Her fikk vi virkelig smaken på hva det vil si å jobbe i kommunikasjonsbransjen. Dette innledet også vårt første prosjekt, hvor vi i grupper fikk utdelt oppgaven om å holde en pressekonferanse. Gruppene fikk forskjellige saker hvor de skulle velge et standpunkt, for så å argumentere for det. Vi skulle også forsvare våre standpunkt når vi fikk spørsmål fra salen. Da denne oppgaven var fremført, følte nok alle seg et steg nærmere å forstå hva PR, kommunikasjon og media går ut på.

Alt dette skjedde i løpet av de tre første ukene i Volda. Etter dette har vi blant annet vært på bedriftsbesøk i Ulstein, fått innføring i Adobe-verktøy og hatt et brosjyreprosjekt, der vi skulle lage brosjyrer, plakater og visittkort for forskjellige bedrifter. Hverdagen til den som studerer PR, kommunikasjon og media er travel. Men dette var nok noe jeg burde skjønt fra første dag. I grunnskolen fikk man alltid et ark med timeplanen for året. Her i Volda fikk vi noe tilsvarende. Vi fikk ikke ett ark, men en liten, grønn blekke, fylt med alle forelesninger og oppgaver for semesteret. Timeplanen vår er full, men ikke bare av forelesninger. Det er veldig mye praktisk arbeid i forhold til PR, kommunikasjon og media. Dette gjør det mye lettere for en ny student å forstå hva det er man egentlig har begitt seg ut på.

– Siri Rygh Jerndahl, 1. klasse PR.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *