Nordiske Mediedager spesial – Clay Shirky

Clay Shirky på Nordiske mediedager (Foto: Eirik Helland Urke)

Clay Shirky på Nordiske mediedager (Foto: Eirik Helland Urke)

28 oktober 2011 stod for første gang medietenkeren Clay Shirky på en scene i Norge. Foran et publikum bestående av de fremste og mest innflytelsesrike mediefolkene i landet, la han fram sine synspunkter og teorier på en kommunikasjons- og mediehverdag som er i stadig endring.

Høgskulen i Volda var representert med fem studenter i Bergen. Trodde vi. Selvfølgelig var det gamle Voldinger til høyre og venstre i hele Grieghallen – og vi kan bekrefte at ryktet til Høgskulen i Volda fortsatt står sterkt i medie-Norge!

Clay Shirky er kanskje ikke (enda) kjent for den jevne student, men han er et velkjent navn før de øvrige kretser i mediebransjen. Nordiske mediedager oppsummerer foredragsholderen slik: «Clay Shirky regnes som en av de fremste medietenkerne i vår tid. Han er også en svært ettertraktet foredragsholder som foredrar på de store toneangivende konferansene som TED og SWSX.»

Terrortwitter
I tillegg til Shirky, hadde nordiske mediedager et imponerende program for dagen. Først ut var Anders Hofseth fra NRK. Han fortalte om NRKs bearbeiding av twitterstrømmen før, under og etter terroranslagene i Oslo 22. juli.

Med erfaringene etter prosjektet Hurtigruten -Minutt for minutt, hadde de tatt mye lærdom fra twitterstrømmen og fler(ny)medialt arbeid rundt en spesifikk hendelse. Med 73% av Norges befolkning på Facebook hver måned, og kun 10% er på twitter – er Facebook tilsynelatende førstevalget for spredning av digital informasjon her i landet. 22. juli derimot, var mange nordmenn på ferie, og flere snudde seg derfor til Twitter.

Uten noen form for egen lagring av twittermeldinger tok NRK direkte kontakt med Twitter – og fikk på grunn av sakens natur tilgang på et utvalg tweets. Med noen forhåndsdefinerte verdier, ble outputen fra Twitter nesten 250000 beskjeder. En redaksjon på to leste over alle meldingene, og Hofseth presiserte at enkeltbeskjeder er nøkkelen til å forstå alle tweetsene. Selv om utvalget av tweets er skjevt, er resultatet likevel interessant og speiler mange av reaksjonene befolkningen hadde på terroranslaget.

Det at bilder av omkomne i regjeringskvartalet spres via Twitter allerede klokken 16:52, knappe 1,5 time etter selve eksplosjonen, er fra et medieforskerperspektiv sentralt og interessant. Fra en redaktørs ståsted derimot, vil det være uaktuelt å publisere f.eks. usladdet – vi ser definitivt en endring i kommunikasjonsbildet med digitale verktøy.

Les mer på :

www.nrk.no/Terrortwitter

NRK Beta: Bakom terror-tweets

NRK: Twitter – Fra kos til kaos

Måns Adler (Foto: Eirik Helland Urke)

Bambuser
Neste innledende foredrag var av svenske Måns Adler – sjef for den svenske videostreaming-tjenesten Bambuser. Det går ut på at man via mobilen, kan streame video til nett, og spre dette via sosiale medier med et enkelt klikk.

Eksempelvis kan denne tjenesten brukes til enkle ting, som at en «mor filmer sitt barns fotballkamp, slik at far kan sitte på jobb og streame videoen». I virkeligheten har Bambuser allerede fått langt større betydning for folk flest, og har blitt aktivt brukt i den arabiske våren. Der Facebook (utrolig nok) er tregt på deling av innhold, kan bambuser-videoer opprettes og spres lynraskt. Under opprørene i Egypt ble mange mobiltelefoner beslaglagt av politiet, forskjellen var at de som brukte Bambuser allerede hadde kringkastet sine videoer til hele nettet – og politiets inngripen var derfor nytteløs.

Rett etter bomben i regjeringskvartalet filmet en syklist sin ferd igjennom de ødelagte delene av Oslo sentrum, og det tok Danmarks radio bare seks minutter(!) før de hadde en direktelink til den aktuelle videoen. Det enkle oppsettet førte til at mange streamet denne presentasjonen – og vi satser på at våre medstudenter vil eksperimentere med Bambuser og andre videotjenester.

Se vår Bambuser-stream fra foredraget!

Clay Shirky (Foto: Eirik Helland Urke)

Clay Shirky (Foto: Eirik Helland Urke)

Clay Shirky
Dagens hovedperson, Clay Shirky, hadde mye å leve opp til. Selv om hans teorier allerede er viden kjent, hadde han relevante og oppdaterte eksempler for å underbygge disse. Med fokus på massemønstringene den siste tiden, som den arabiske våren og occupy wallstreet. Han fortalte også om de mindre kjente, men store demonstrasjonene som har foregått i Seoul. Her har det vært mange motiver, men svært mange unge jenter hadde møtt opp, noe som er svært uvanlig. Grunnen var at et koreansk, klassisk boyband hadde oppfordret til å delta.

Shirky sier at digitale verktøy blir ikke relevante før de sosialt sett blir ansett som kjedelige. Å ta bilde på en smarttelefon var utenkelig for få år siden, nå er å legge ut bilder på Flickr helt dagligdags – for ikke å snakke om den tidligere nevnte videostreamingstjenesten Bambuser. Han forteller også at vi konstant overvurderer kommunikasjonsverktøyene, og undervurderer på samme måte tilgangen vi har fått til hverandre.

Når Sissel Kristin Holen fra Direktoratet for IKT og Forvaltning var på besøk hos oss, viste hun en TED-talk om det såkalte «Game Layer» . I foredraget hevdes det at nettets sosiale lag allerede er ferdig formet – og er Facebook. Nå er det spill-laget som formes, og aktører som farmville etc. blir mektige.

Shirky kom med flere eksempler på nettopp dette. Først ut var DARPA-utfordringen. DARPA(amerikanske Defense Advanced Research Projects Agency), som i sin tid gav oss både GPS og internet. De sendte ut ti røde værballonger på ulike steder i USA og ville gi $40.000 til det laget som fant alle. Et team fra universitetet MIT fant, som eneste lag, alle ballongene på kortest tid. De gjorde dette ved å tilby tipsere en del av summen, og ved å få tipserne til å verve andre som visste om en ballongs plassering – som i et slags pyramidespill.

Det andre eksempelet kom fra The Guardian. Når den store utgiftsskandalen i den engelske parlamentet ble kjent, fikk avisen tilgang på store mengder dokumenter, som de hverken hadde penger eller folk til å få les gjennom. De henvendte seg til sine lesere om å få hjelp – men responsen var tilnærmet null. Helt til de satte opp en progresjonslinje. Når prosessen ble visualisert ble brukerne engasjert i et «spill». Shirky konkluderer med at designet på invitasjonen kan bety vel så mye som selve oppgaven.

Etterfulgt av foredraget var Q&A, hvor salen fikk stille sine spørsmål til Shirky, og ordstyrer Heidi Nordby Lunde. Hele dagen ble rundet av med en paneldiskusjon om dagens lærdom, ledet av TV2-anker Kjetil H Dale.

Foto: Anders Waage Nilsen

PR-studenter på Norske mediedager. fv. Julie Alexandra Lie Pau, Thomas Lien, Ståle Grut, Krishan Totland og Maren Aas Nakken. Foto: Anders Waage Nilsen

Du kan lese over Kommunikasjonsforeningen i Volda sin twitterstrøm for å se hva vi skrev live fra foredraget. Se etter hashtag #NMDShirky.

Takk til Carl Christian Grøndahl for sin transkribering

Origo.no – 10 ting du bør vite om Clay Shirky

Lars Nyre ved UIB: Clay Shirky på godt og vondt

 – Ståle Grut, PR- og Kommunikasjonsansvarlig i Volda kommunikasjonsforening

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *