I dag skal vi til Brussel!

Skrevet av Hedvig Tønnesen og Benjamin Alexander Ulstein 

I dag reiser endelig klassen vår til Brussel, og vi gleder oss minst like mye til å jakte etter lobbyister som å smake belgisk sjokolade. Det er en flerårig tradisjon at andreåret ved PR-linjen i Volda reiser på studietur til EU-hovedstaden Brussel. Denne uken skal vi besøke flere norske institusjoner som representerer norske interesser i byen.

Selv om Norge ikke er med i EU betyr det mer for oss enn EU-godkjennelse på biler. For på tross av to EU-nei fra vårt kjære annerledesland, er vi bundet av mange av EUs direktiver på grunn av EØS-avtalen vi er med i.

Men hvorfor er EU viktig for oss som studerer PR, kommunikasjon og media? Kommunikasjon handler på mange måter om å se på organisasjoner i et større perspektiv for å redusere den usikkerheten «omverden» utgjør. For at vi som håpefulle, framtidige kommunikatører skal kunne hjelpe organisasjoner med å takle omverden, må vi følge med på hva som faktisk skjer der ute.

Å følge med på nyheter er en ting, å forstå hva som egentlig foregår, er noe annet. Hvem eller hva er det som egentlig bestemmer det som skjer “der ute”? EU får stadig større og sterkere betydning ikke bare for medlemslandene, men også Norge. Og det er ikke så mange som snakker høyt om hvordan vi egentlig påvirkes av EU. I Brussel er det mange som ikke snakker så høyt, ja, mellom 15.000 og 30.000 er i byen og driver med “lobbying”.

I EU-hovedstaden sitter norske politikere på gangen mens beslutningene blir tatt. Derfor prøver norske aktører både fra stat og næringsliv å øve innflytelse på representantene i EU-parlamentet for å få gjennom våre saker. Vi har ikke fått lov til å bestemme reglene for leken, men steken må vi visst tåle uansett, og da blir lobbyvirksomhet svaret.

Denne uken skal vi blant annet besøke Norway House, der den norske EU-delegasjonen sitter. De skal, så godt som mulig, representere Regjeringen i områder som berører Norge. Men hvordan skal man påvirke når man ikke egentlig er med, når det norske folk har sagt fra seg retten til å være offisielt med på avgjørelsene ved å stemme nei til EU?

Dette semesteret skal vi lære oss å ha et kritisk blikk på samfunnsansvar, omdømmebegrepet og om demokratiet vårt faktisk virker som det skal. Når organisasjoner vokser seg store, blir de mektige aktører i samfunnet, og det gjør at vi som skal jobbe med kommunikasjon må klare å se på både organisasjonens og fellesskapets interesser. Og når man skal se stort på det, er det vanskelig å se forbi EU, der representanter for norske organisasjoner og det norske fellesskapet prøver å kommunisere for å delta i saker som angår dem og oss.

Vi er greit gira for å høre på de som klarer det «umulige» – å få en norsk fot innenfor i EU når vi egentlig ikke er med. Belgisk sjokolade eller ikke.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *