Førsteklasse på ekskursjon til Oslo

Av Thea Skyvulstad

Hver vår reiser årets førsteklassinger, PR, media og kommunikasjon, på ekskursjon til Oslo. Klasseturen skal ha faglig innhold samtidig som klassen skal knytte et tettere bånd.  Årets tur er akkurat blitt avsluttet så nå sitter jeg her for å reflektere litt over hva vi har gjort denne uken.

I forkant av reisen ble det utnevnt en liten arbeidsgruppe som skulle ta kontakt med de bedriftene vi ville besøke og gjøre middagsreservasjoner. Det er ikke lett å tilfredsstille en hel klasse, men turgruppen hadde gjort en kjempejobb og planlagt uken godt.

Vår første avtale var på mandag hos Flyktninghjelpen.  Jeg tror alle hadde litt ulike forventinger til hva denne uken ville bringe, men alle håpet nok at vi skulle få litt mer svar på hva vi egentlig kan jobbe med når vi er ferdig utdannet.  Vi ble tatt godt i mot og fikk høre både generelt om hva Flyktninghjelpen er, hva de gjør i krigsherjede områder, men også hva de gjør i kommunikasjonssammenheng på hovedkontoret i Oslo. Et viktig element i arbeidet knyttet til kommunikasjon hos Flyktninghjelpen var krisekommunikasjon; «Hvordan håndterer vi en situasjon hvor medarbeidere hos oss blir kidnappet?»

Årets førsteklassinger. Foto: Haakon Stensrud

Årets førsteklassinger. Foto: Haakon Stensrud

På tirsdag var vi hos både Helsedirektoratet og Burson Marsteller. I utgangspunktet to helt forskjellige arbeidsplasser, men som allikevel har mye til felles.  Helsedirektoratet er underlagt Helse- og Omsorgsdepartementet. Vi lærte der at de er faglig rådgiver og iverksetter av politikk. Burson Marsteller derimot er et privateid selskap som driver med kommunikasjonsrådgivningstjenester, et av verdens største.  Likheten mellom disse to er at de begge jobber mye med strategi og kampanjer.  Burson Marsteller har ved flere anledninger bistått Helsedirektoratet i kampanjearbeid.

Bente Steines ved Helsedirektoratet.

Bente Steines ved Helsedirektoratet.

Hos Kommunikasjonsforeningen på onsdag var temaet ; lobbyregister. De hadde invitert Sveinung Rotevatn, stortingsrepresentant fra Venstre, til å snakke om hva hans parti mente om saken. Både Venstre og Kommunikasjonsforeningen er for innføring av et slikt register. Kommunikasjonsforeningen ved leder Therese Manus fortale hva de hadde gjort for å påvirke politikerne til å stemme Ja til register.

Sveinung Rotevatn  fra Venstre. Foto: Haakon Stensrud

Sveinung Rotevatn fra Venstre. Foto: Haakon Stensrud

 

Therese Manus hos Kommunikasjonsforeningen. Foto: Haakon Stensrud.

Therese Manus hos Kommunikasjonsforeningen. Foto: Haakon Stensrud.

Vi besøkte også Google, NRK og Vinmonopolet. Alle tre veldig ulike, med ulike utfordringer med tanke på kommunikasjon. NRK som den største mediebedriften i Norge med rundt 3500 ansatte spredt over hele landet. Hos Vinmonopolet la de mye vekt på utfordringene knyttet til at de ikke har lov til å drive markedsføring av produktene sine og sin rolle som alkoholpolitisk virkemiddel.

Turen var veldig vellykket og alle bedriftene vi besøkte tok oss veldig godt i mot. Jeg har nå lært at det er verdt å tråle seg gjennom all pensum med et øye fremover for hva jeg vil jobbe med. Det siste blir ikke lett å finne ut av, det er et hav av muligheter for oss der ute.

 

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *