Min praksis hos Dinamo

Av Emilie Helgesen

Da var det på tide å mimre tilbake til den fine praksisperioden jeg hadde hos Dinamo PR i våres. For dere som ikke har hørt om Dinamo, så er det et av Norges største kommunikasjonshus. De holder til i flotte omgivelser på Lysaker, og består av flere forskjellige avdelinger; Design, PR, Magasin, Reklame, Business & Services, og Eyeworks (TV). Til sammen er det ca 150 hoder som utgjør Dinamo, hvorav 15-17 jobber i PR-avdelingen.

praksis4

Som flere har påpekt tidligere, er eksternparksisen noe mange gru-gleder seg til. Har vi lært det som trengs? Hva slags oppgaver vil vi få? Hvilke forventninger har arbeidsgiver? Spørsmålene er mange.

Personlig var jeg kanskje mest redd for å bli sittende og tvinne tommeltotter og ikke bli inkludert i det daglige kommunikasjonsarbeidet. Flaks for meg var realiteten en helt annen. Allerede fra dag èn ble jeg tatt veldig godt i mot. Jeg fikk for anledningen en egen fadder, og ble tatt med rundt på en hilserunde i alle kriker og kroker hos Dinamo. Senere på dagen var jeg på to prosjektmøter, og fikk etterhvert også min første arbeidsoppgave: litt research.

Mange varierte arbeidsoppgaver

Som nevnt ble jeg fra første stund satt til å gjøre små og store oppgaver. Jeg ble virkelig sett på som en ressurs, og de ansatte kom daglig for å høre om jeg hadde tid til å bidra eller hjelpe til med forskjellige oppgaver og prosjekter.

I løpet av mine to måneder fikk jeg blant annet jobbe med kunder som Lerum, Freya lingerie, Momondo og Ryanair. Sistnevnte fikk jeg til og med ansvar for de siste tre ukene – noe som var litt ekstra stas. I tillegg kunne det være artige oppgaver som å skaffe mailer til en liste med kjente personer, eller være med på idémyldring til en aprilsnarr-spøk for en kunde.

Andre arbeidsoppgaver bestod blant annet av:

–       lage medierapporter for ulike kunder

–       oversette, spisse og sende ut pressemeldinger

–       oppdatere medielister

–       selge inn saker til journalister

–       finne bloggposter/instagramposter der spesifikke kunder ble omtalt

–       mye forskjellig research

Noen erfaringer rikere

Hvis jeg skal trekke frem to ting jeg husker spesielt godt, så var det blant annet mitt første medieinnsalg. Et medieinnsalg går ut på å ringe rundt til journalister på vegne av en kunde, for å høre om de kunne vært interessert i saken du har (artikkelen du skal ”selge inn”). praksis1Mitt første møte med en journalist i andre enden av røret var mildt sagt nervepirrende: Stemmen min var noe skjelven og alt gikk veldig fort. Men gleden etter å ha fått på saken i en stor nettavis etter andre forsøk var…ubeskrivelig deilig.
En annen erfaring jeg husker ekstra godt var da jeg skulle ”få på” en sak i Finansavisen på vegne av en kunde. ”Emilie, jeg har en umulig oppgave til deg som mest sannsynligvis ikke kommer til å gå. Men om du får til det til, så får du en stor stjerne i boka!”. Jeg satt i en time og formulerte en mail til Finansavisens journalister. Den ble ikke godkjent. Det ble ikke neste utkast heller. Etter utkast nummer tre (hvor jeg hadde fått mer hjelp og konkret tilbakemelding) var mailen endelig klar til å bli sendt ut. Spent ventet jeg på svar. Og noen timer senere fikk jeg det: Journalisten var interessert i saken. Bingo! Etter litt mailing frem og tilbake i noen dager ble et telefonintervju mellom kunden og Finansavisens journalist avtalt. Nå var det bare å vente. Siste dagen min hos Dinamo kom saken i et dobbeltsidig oppslag i Finansavisen. Ikke bare det – den var også nevnt på forsiden. Det var jubelstemning på kontoret. Vi hadde klart det ”umulige”. Herlig avslutning på praksisen!

Verdifullt læringsutbytte

Å være i praksis i et så stort byrå som Dinamo har desidert gitt meg en dypere innsikt i hva slags kommunikasjonsutfordringer enkelte store bedrifter står overfor – og hva byråer som Dinamo kan bidra med. Jeg har lært nye ord som ”nybiz” (ny business) og ”retainer-avtale” (fast, løpende avtale om PR-tjenester). Og ikke minst lært hvor tøff konkurranse det er byråene i mellom når det kommer til å skaffe nye kunder – og beholde eksisterende. Praksisen min har gitt meg en verdifull erfaring med forskjellig operativt kommunikasjonsarbeid, og ikke minst nye programmer og nett-tjenester. Sist men ikke minst har jeg erfart at godt arbeidsmiljø hvor man deler kunnskap, hjelper og klapper hverandre på skuldrene spiller en viktig rolle for arbeidskulturen og motivasjonen. Hos Dinamo var det et veldig godt miljø, noe jeg mener også reflekteres i arbeidet de gjør.

Om PR-utdannelsen ga meg en god forutsetning for å overleve to måneder i et hektisk kommunikasjonsbyrå – så absolutt, men også her gjelder klisjeen ”learning by doing”.

Eller som foreleseren vår Jan Arne ville sagt: ”That’s for the student to find out.

 

Og det er det!

 

 

 

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *