#Måvite

Av Fride Elise Herfjord

Professor Jo Bardoel sammenligner journalistens nye rolle med en DJ: materialet er allerede produsert av andre, og journalistens oppgave er å velge ut og presentere. Med prøveprosjektet #Måvite er Aftenposten akkurat nå den desidert beste DJen i Norge.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article7728410.ece

Journalistikk har aldri vært lønnsomt. Gratis journalistikk har, kanskje ikke så overraskende, heller aldri vært en spesielt lønnsom idé. Når flere og flere får sin daglige nyhetsdose fra nett i dagens mer og mer markedsstyrte samfunn, er det ikke rart at avisene sliter. Og mens de journalistene som får beholde jobben har et voksende økonomisk og tidsmessig press over seg, får kommunikatørene økt innflytelse. Og de blir flere og flere.

Og er ikke det bra? Det gjør jo jobben vår, for eksempel presseinnsalg, mye enklere?

Tja. Dagens jakt på finansiering av nettjournalistikk kommer i stor grad til uttrykk i jakten på klikk. Nyhetssaker blir målt etter underholdningsverdi, og de vesentlige sakene drukner i støy fra Buzzit-lenker, clickbait-titler og saker som ”Sjekk Paradise-Iselins reaksjon da hun fikk se hummerdildo-øyeblikket to år etter” (dagbladet.no, 4.10.14.). Dette er ikke noe jeg som kommunikasjonsarbeider har lyst til å konkurrere med.

Som framtidig kommunikasjonsarbeider vil jeg at nettavisene skal formidle arbeidet mitt på en måte som er interessant og opplysende, uten å måtte ty til skitne triks for å ikke drukne i platte og kunstige klikk-saker. Jeg vil snakke til en opplyst befolkning som bryr seg om samfunnet, og som har tillit til det arbeidet jeg gjør. Som borger vil jeg at nettavisene skal gi meg nyheter. Underholdning og distraksjon får jeg nok av ellers. Dagens overflod av informasjon gjør det vanskelig for meg å følge med i nyhetsbildet, sette meg inn i saker og holde meg opplyst for å kunne bidra i samfunnet.

Derfor oppfyller #Måvite alle mine ønsker for framtidig nettjournalistikk, både som borger og som framtidig kommunikasjonsarbeider.

Aftenpostens prøveprosjekt #Måvite gir en oversiktlig oppdatering på dagens nyhetsbilde.

Aftenpostens prøveprosjekt #Måvite gir en oversiktlig oppdatering på dagens nyhetsbilde.

#Måvite er oversiktlig og lærerikt uten støy, og gir meg mulighet til å både få en rask oppdatering på nyhetsbildet og å fordype meg i nyhetssaker. De vesentlige nyhetssakene er skilt ut fra hummerdildo-sakene, og skrevet på en interessant og opplysende måte. Og det viktigste av alt: #Måvite holder på oppmerksomheten min.

Dét er jeg villig til å betale for, ikke VG+.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *