3 grunner til at Høstseminaret gjorde meg sikker på at jeg har valgt riktig utdanning

Av Hedvig Tønnesen
Foto: Frida Marie Grande

For noen uker siden jobbet jeg som frivillig for Kommunikasjonsforeningen på Høstseminaret 2014. Det ble tre fantastiske dager i Lillehammer som gjorde at jeg kunne puste lettet ut: jo, jeg har absolutt valgt riktig utdanning. 

”Hva skal du bli når du blir stor, da?”

Hver gang jeg drar hjem på ferie og møter storfamilien, får jeg spørsmålet: Hva er det du egentlig blir for noe? Og det kjennes like kleint hver gang jeg ikke helt klarer å svare. Jeg går nå mitt tredje år på PR, kommunikasjon og media, og velger jo å tro at jeg ikke har flyttet opp til Volda for å bli ”tjaa..”.

Jeg digger fagene jeg tar i Volda – fra medievitenskap og samfunnsfag til strategisk kommunikasjon og konseptutvikling. Men kommunikasjonsyrkene utgjør jo ikke en profesjon. Av og til kunne jeg ønske at jeg kunne si til mormor at jeg skal bli lege eller journalist – det hadde vært så mye greiere. Og jo mer morsomt jeg synes studiet mitt er, jo mer skeptisk blir jeg til om jeg faktisk blir noe konkret når jeg blir stor. Litt som at kake til frokost virker veldig innbydende her og nå, men at jeg kommer til å angre på at jeg ikke valgte spinatsmoothie når jeg blir stor.

Illustrasjon. Foto: Privat.

Tøft valg.  Foto: Privat.

Kommunikasjon som berører

Da jeg leste om Høstseminaret i et nummer av Kommunikasjon i sommer, skjønte jeg at jeg bare måtte være med. Hver høst arrangerer Kommunikasjonsforeningen et stort seminar som samler hundrevis av kommunikasjonsmedarbeidere fra alle bransjer. I år skulle seminaret holdes på Lillehammer, og tema var ”Kommunikasjon som berører”. På programmet stod titler som ”22. juli – ordene som ga håp”, ”Hvordan vinne kampen om oppmerksomheten?” ” Må vi betale for å bli hørt?” og ”Færre dør når flere vet”.

Kommunikasjonsforeningen ville heldigvis ha meg med som frivillig. Jeg var fullt forberedt på å bruke timer på å løfte stoler for å få med meg et par foredrag. I stedet fikk jeg oppgaver som å oppdatere sosiale medier og ta imot foredragsholdere. Og fikk med meg så godt som alle foredragene.

Sammen med studenter fra Markedshøyskolen, BI og

Noen av de frivillige på Høstseminaret: Fire Volda-studenter sammen med studenter fra Markedshøyskolen, BI og Blindern. Bra gjeng!

Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk lov til å være med som frivillig på Høstseminaret. Etter tre dager på Lillehammer satt jeg igjen med en følelse av at jeg absolutt tok det riktige valget da jeg begynte å studere PR, kommunikasjon og media. 3 grunner til at Høstseminaret gjorde meg sikker på at jeg har valgt riktig utdanning:

  1. MANGE MULIGHETER

    En av de største grunnene til at jeg ville studere kommunikasjon, var at jeg kunne gå mange ulike retninger etter studiene. Jeg ville ikke at studievalget mitt skulle utelukke muligheten til å jobbe med et av de mange fagfeltene som engasjerer meg. På Høstseminaret ble jeg minnet på bredden i kommunikasjonsfeltet. Vi hørte foredrag om krisekommunikasjon, samfunnsansvar, politiske kampanjer, filmskaping og markedsføring.

    Foto: Frida Marie Grande

    Ledet av Siri Kristiansen diskuterte PR-rådet en rekke ulike problemstillinger og ga gode tips til kommunikatører i en rekke stillinger: Vær litt mer keen og vær klar til å rulle ved behov. Foto: Frida Marie Grande

    Noe av det beste med å studere kommunikasjon er at det vi lærer om strategi, organisasjoner, samfunn og medier kan brukes i veldig mange ulike sammenhenger. Enten du interesserer deg for klimaspørsmål, kultur eller kreftforskning: kommunikasjonsutdannelsen kan bidra til at du får jobbe med det du brenner for.

  2. KOMMUNIKASJON ER VIKTIG

    Når kommunikasjonsfeltet omtales i massemediene, er det gjerne PR-byråene som trekkes fram, selv om kun 5 % av kommunikasjonsmedarbeidere jobber i byrå. Vi får høre at de som jobber med kommunikasjon er en fare for demokratiet. Denne drøye generaliseringen skjuler det faktum at de fleste som jobber med kommunikasjon er ansatt i offentlige virksomheter, og bidrar til at folk får vite om rettigheter og plikter, og arbeider for åpenhet og transparens i offentlige prosesser.

    Sigbjørn Johnsen, Elisabeth Skarsbø Moen og Roger Sandum i paneldebatt med tema: Hvordan vinne kampen om oppmerksomhet?  - Skal man rette pekefingeren mot mediene eller kommunikasjonsbransjen når politikere ikke hører? Eller må politikere selv bli mer oppmerksomme? spurte Sandum.

    Sigbjørn Johnsen, Elisabeth Skarsbø Moen og Roger Sandum i paneldebatt med tema: Hvordan vinne kampen om oppmerksomhet? – Skal man rette pekefingeren mot mediene eller kommunikasjonsbransjen når politikere ikke hører? Eller må politikere selv bli mer oppmerksomme? spurte Sandum. Foto: Frida Marie Grande

    Det var mange sterke inntrykk på Høstseminaret, og vi fikk flere eksempler på at kommunikasjon er livsviktig. Vi fikk blant annet høre om hvordan Statens Vegvesen jobber for å skape engasjement og vekke følelser i befolkningen for å fremme trafikksikkerhet.

    Lindis Hurum snakket om hvordan medarbeiderne i Leger Uten Grenser oppfordres til å snakke om det de opplever i felten. Når katastrofer er så langt borte fra oss, hinsides vårt virkelighetsbegrep – ja, da trenger vi å se menneskene, ikke de høye, uforståelige tallene. Kommunikasjon som virker er helt avgjørende for at Leger Uten Grenser får ut verdens viktigste budskap. Som de selv formulerer det: fordi færre dør når flere vet.

    Foto: Frida Marie Grande

    – Har vi en kommunikasjonsstrategi? Vi er ærlige og snakker om det vi har sett med egne øyne. Det er vel egentlig alt, sa Lindis Hurum. Foto: Frida Marie Grande

    Et annet foredrag som gav meg gåsehud og klump i halsen, var Erik Poppes ”Film – løgn med edle hensikter?”. – Jeg skjønner ikke meningen med kunst som ikke har noe på hjertet, noe å si – kunst som bare skal provosere, sa Poppe, og kom med klare oppfordringer: – Gjør det synlig, som aldri ellers ville blitt sett. Dere kommunikatører har et moralsk ansvar for å ikke bidra til at fordommer og vaneforestillinger fødes eller spres.

    Det finnes mange helter og gode budskap som faktisk må bli hørt for at verden kan bli et bedre sted.

  3. INKLUDERENDE FELLESSKAP 

    Deltakerne på Høstseminaret var en flott og sosial gjeng som hadde masse spennende å snakke om. Jeg satte stor pris på at de jeg møtte på seminaret var så hyggelige og inkluderende. Dette er et miljø jeg gjerne vil bli en del av, og jeg håper jeg får slike kollegaer når jeg er ferdigutdannet.

    Foto: Frida Marie Grande

    Høstseminaret samlet en rekke ulike typer kommunikasjonsmedarbeidere. Fellesnevneren? Skikkelig hyggelige folk! Foto: Frida Marie Grande

    Når mennesker jeg ser opp til er så inkluderende, får jeg større tro på at jeg selv kommer til å bli en god ressurs når jeg er ferdig i Volda.

Jeg gleder meg til å fortsette å studere et fagfelt jeg synes er kjempespennende, og håper jeg en dag får jobbe med kommunikasjon som berører. Vil du ha flere grunner? Finn din egen motivasjon her med presentasjoner og videoklipp fra Høstseminaret. Finn ut om du er en blå, grønn, rød eller gul kommunikasjonstype, eller hvordan verdens sterkeste politiske taler blir laget.

Kommunikasjonsforeningen lagde et flott arrangement på Lillehammer, og det er heldigvis bare ett år til neste gang. Da holdes det i Oslo, med temaet «Stolthet og fordom». Blir du med?

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *