Greit med ”Gravid-bløff” som PR-stunt?

Skrevet av: Marte Vasbotten

På min daglige nettavisrunde kom jeg tirsdag over en video av en fransk jente som fortvilt lette etter en fyr hun hadde møtt i Australia, for hun var nemlig gravid i sjette uke og han var barnefaren. Helt ukritisk så jeg på videoen, og syntes synd på jenta og hennes situasjon. Onsdag kom jeg derimot over en artikkel som skrev at denne videoen var en bløff og et PR-stunt for å få blest om den australske byen, Mooloolaba, byen jenta i videoen snakket om.

For meg er dette problematisk på mange måter.

Først og fremst, hvor er kildekritikken til norske medier? Som mottaker av disse nyhetene synes jeg det er oppsiktsvekkende at et reklamebyrå kan få så mye pressedekning over noe som viser seg å være et PR-stunt for en reisedestinasjon. Er det blitt slik at medier er så underbemannet at man poster halvkopierte saker fra andre aviser, uten å sjekke hvem som er kilden? Det er og blitt ganske normalt at pressemeldinger blir kopiert rett inn i aviser og på nett. Noe som kanskje vi som skriver disse pressemeldingene er glad for, men hvor blir av det kritiske presse-Norge ?

For det andre synes jeg det er et usmakelig PR-stunt med lite kreativitet og omtanke. Videoen viser en tilsynelatende ung og fortvilt kvinne som er på utkikk etter barnefaren til hennes ufødte barn, samtidig som hun snakker om hvor flott hun hadde det i byen Mooloolaba i Australia. For meg blir dette en helt feil måte å skulle promotere en reisedestinasjon, og et sleip måte å benytte seg av mottakerens følelser.

VisitDanmark lagde også i 2009 en omtrent identisk film, hvor en ung dansk kvinne med et barn etterlyste en turist hun hadde et ”one night stand” med i Danmark. Dette fikk også mye kritikk for å være en feil måte å promotere Danmark på.

Spør du meg er det heller ikke så veldig rart at slike kampanjer skaper mye frustrasjon og kritikk. Jeg synes måten PR-stuntet er vinklet på er støtende for kvinner i en lignende situasjon. Mange av disse kvinnene har delt innleggene og videoen på nettet. Å utnytte seg av sårbare og tilfeldige mennesker for en slik kampanje blir for meg veldig lite gjennomtenkt.

I tillegg kan jeg heller ikke se noe klar sammenheng mellom hennes fortelling i videoen og hvorfor en skal reise til Mooloolaba. Selv om det kommer fram i videoen hvor gøy det var på ferie der, ligger fokuset på noe helt annet, og blir for meg en rar måte å promotere noe på.

Tanken jeg sitter igjen med her er hvor langt kan man egentlig dra et PR-stunt før det plutselig ikke er okay lenger? Personlig synes jeg det er en smakløs måte å fremme et reisemål på, og har krysset grensen for hvor langt jeg synes det er greit å gå. Det er heller ikke en spesiell kreativ måte å løse oppgaven på. Saken fikk en blest i media, og Mooloolaba er kanskje litt mer kjent for folk nå, men for meg er dette løst på en lite omtenksom og intelligent måte. For all del, jeg heier på kampanjer som går utenfor boksen, som for eksempel Plan sin kampanje mot barnebruder. Men å holde det litt relevant, og med litt integritet mener jeg at hadde nok vært bedre for denne reisekampanjen.

2 tankar om “Greit med ”Gravid-bløff” som PR-stunt?

  1. Heisann, fint å se at det er liv på nett i Volda. Når det gjelder denne reklamen, så kan den absolutt sammenlignes med en dansk reklame som riktignok var veldig virkningsfull, men som likevel ble trukket tilbake. Her er en av omtalene om den fra danske aviser: http://www.information.dk/203794

    Den har vært temmelig grundig diskutert, så noen nettsøk vil gi dere treff som kan være relevante for å diskutere den australske videoen. Lykke til!

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *